۱۳۸۹ آبان ۸, شنبه

هیچ ادعای بر شفافیت انتخابات در افغانستان وجود ندارد

هیچ ادعای بر شفافیت انتخابات در افغانستان وجود ندارد
haris.jamalzada@gmail.com

پیش از اینکه در مورد شفافیت و چگونگی روند انتخابات مجلس نماینده گان در افغانستان بپردازم میخواهم در مورد این روند تعریفی داشته باشم. انتخابات یکی از شیوه های نظام دموکراتیک یا حکومتداری مردمی بر مبنای خواست های مشروع و قانونی مردم یک کشور است.

حضورگسترده ی مردم در انتخابات که با شفاقیت همراه باشد از نشانه های یک انتخایات مشروع و قابل قبول در یک کشور خوانده می شود .

افزون بر این میتوان گفت انتخابات شیوه و روشی برای گزینش رییس جمهوری ویا نماینده گان مردم توسط مردم از طریق رای مردم است.به این ترتیب مردم میتوانند از طریق رای خود در روند سیاسی کشور شریک شده و در ساختار حکومت نقش فعال گیرند.

با تاسف در افغانستان این شیوه پس از دهه های جنگ و بدبختی برای مردم افغانستان یک شیوه جدید و غیر شفاف حاکم شده است .هر چند مردم برای نخستین بار برای ایجاد یک حکومت مردمی با شور و شوق عالی و خوشبینانه به پای صندوقهای رای رفتند تا سرنوشت آینده کشورشان را تعین و نقش خود را در روند سیاسی ایفا نمایند، اما درانتخابات های نه سال گذشته در کشور، تقلب و تخطی های گسترده که صورت گرفت بر اعتبار این روند خدشته وارد کرده و ذهنیت عامه را کاملا نسبت به انتخابات تغیر داد تا اندازه که واژه تنفر جاگزین مفکوره های مرده نسیت به انتخابات در افغانستان شده است . ملت افغان دریافت که ادعای ما از انتخابات و ایجاد یک حکومت مردمی با این وضعیت بی معنا است و مردم هم آهسته آهسته از این شیوه و روش حکومتداری فرار را بر قرار اهمیت دادند.

با برگزاری انتخابات مجلس نماینده گان در بیست و هفتم سنبه 1389 خورشیدی دیده شد که علاقمندی مردم نسبت به انتخابات ریاست جمهوری گذشته به مراتب کم تر بوده است .نظر به ارقام که از سوی کمسیون مستقل انتخابات در افغانستان ارایه شده است درانتخابات مجلس نماینده گان چهل درصد رای دهنده گان اشتراک داشتند . ونظر به آمار که از طرف بنیادهای انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان ،کمسیون شکایات انتخاباتی و دیگر نهاد های مسوول ارایه شد تقلب بصورت گسترده صورت گرفته است .این خود نشان میدهد که علاقه و باور مردم نسبت به انتخاباتی که با انواع نا هنجاری ها همراه شد خاسته شده است .

حال به نظر من دیگر ادعای برشفافیت وعادلانه بودن انتخابات در افغانستان وجود نخواهد داشت.چون دوعامل عمده ای که در یک انتخابات موفق شامل است در این انتخابات بصورت گسترده نقض شده است.اول اینکه مردم بصورت عمومی شرکت نه کرده اند.دوم اینکه انتخابات از شفافیت خوب برخوردار نبوده است.

هر چند از نظر قانونی که مقامات حکومتی بر قانونی بودن این روند تاکید دارند که این روند دارای مشکل نمی باشد و از نظر قانونی یک شیوه قابل قبول است ،ولی از نظر شفافیت و عادلانه بودن این روند قابل قول نبوده و نخواهد بود.

جای بسیار تاسف است که با این همه تقلب گسترده باز هم مقامات حکومت با جدیدت می گویند که انتخابات مجلس نماینده گان به موفقیت و پیروزی سپری شده است.

من قابل یاود آوری میدانم تا از یک چند تقلب که به سطح مطبوعات ارایه شده خدمت خواننده گان ارجمند ارایه بدارم تا خود در مورد شفافیت انتخابات قضاوت کنند.

به تاریخ 28 سنبله یک تن از باشنده گان منطقه سینزری در قندهار که از نامش خود داری کرده است به یکی از روزنامه های خارجی گفته است که آنها شش صد قطعه کارت رای دهی را به موی سفید قومی داده اند تا از طرف آنها رای بدهد.حال شما خود قضاوت کنید که شفافیت در این انتخابات وجود داشته است یا خیر.

و در بعضی از ولایات کشور هم شواهد در دست رس مطبوعات وجود دارد که زورمندان با استفاده از زور و قدرت محلی خود صندوق های رای دهی را یک شب قبل از برگزاری انتخابات پر کرده اند.

با این حال مردم از پارلمان و یا مجلس نماینده گان آینده چه انتظاری میتوانند داشته باشند. که افراد شایسته میتواند در این پروسه به موفقیت برسد و یا افراد که دارای صلاحیت های محلی و قدرت های منطقه ای هستند.

با این هم معیار های که از سوی کمسیون انتخابات برای انتخاب افراد به جیث نامزد و نماینده مردم در نظر گرفته شده است زمینه را برای ورد زورمندان محلی ،قاچاقبران مواد مخدر،جنایتکاران جنگی و دیگر گروهای خلاف کار به مجلس نماینده گان را فراهم می سازد.



هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر